رفتن به محتوای اصلی
x

بازدید میدانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از روند اجرای نظام ارجاع الکترونیک و پزشکی خانواده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیرو نامه شماره 240/110 مورخ  1404/07/02رییس محترم مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت متبوع و در راستای پیشبرد برنامه ملی «نظام ارجاع الکترونیک و پزشکی خانواده»، جلسه ­ای با حضور کارشناسان مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، رئیس دبیرخانه نظام ارجاع الکترونیک دانشگاه، معاون فنی مرکز بهداشت استان، نمایندگان معاونت بهداشت و درمان دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان و کاشان، نمایندگان سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تأمین اجتماعی و همچنین نمایندگان شرکت دمیس (CIS) و شرکت سپهر سلامت(پذیرش 24) و شرکت دانش پارسیان سامانه سیب برگزار شد.

برنامه بازدید میدانی وزارت متبوع در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ششم و هفتم مهرماه سال جاری با میزبانی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با هدف افزایش هماهنگی میان نهادهای ذی‌ربط، تسهیل ارتباطات سامانه‌ای، بهبود فرآیندهای ارجاع بیماران میان سطوح مختلف خدمات سلامت و ارتقای بهره‌برداری از زیرساخت‌های الکترونیکی نظام سلامت کشور برگزار گردید.

در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر گله داری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن ارائه گزارش عملکرد این دانشگاه در حوزه نظام ارجاع ، بر ضرورت تقویت زیرساخت­های نظام ارجاع الکترونیک و پایداری سرویس­های الکترونیک، جهت سهولت اجرای نظام ارجاع الکترونیک تاکید نمودند.

سپس آقای دکتر رضائی، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با ارائه گزارش پایش­ های انجام شده از شبکه­ های بهداشت و درمان و بیمارستانهای دانشگاه ، مشکلات احصا شده ارجاع الکترونیک را تشریح و انتظارت خود را بیان نمودند.

 در ادامه آقای مهندس مسعودی، سرپرست مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به بیان اهداف جلسه و برنامه ریزی­ های انجام شده جهت تشکیل کارگاه به منظور بررسی فرآیند ارجاع الکترونیک پرداختند.

همچنین آقای مهندس رضائی، نماینده مافا وزارت بر ضرورت بررسی فرآیند نظام ارجاع الکترونیک(نوبت دهی، سامانه سیب، سامانه CIS و تبادل اطلاعات با سازمانهای بیمه گر) و رفع چالش­ های احصا شده تاکید نمودند.

در این بازدید، مباحث و موضوعات کلیدی و کاربردی در اجرای نظام ارجاع الکترونیک از قبیل تکمیل اطلاعات مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت در سامانه یکپارچه اطلاعات مراکز (سیام)، بررسی کدینگ تخصص‌های ارائه‌دهنده خدمت (پزشکان) بر اساس سامانه مکسا، ارجاع و مشاهده نسخه بیمه درمانی تامین اجتماعی و خدمات درمانی سلامت و ثبت بازخوراند مورد بررسی قرار گرفت و بخش قابل توجهی از چالش‌ها و اشکالات موجود شناسایی و مرتفع شد.

 علاوه بر این، فرآیندهای مرتبط با نوبت‌دهی نیز از محورهای مهم مورد بررسی‌ بود که شامل امکان اخذ نوبت ارجاع بر پایه نقشه ارجاع در سامانه سطح یک، ارسال بلوک‌های نوبت پزشکان متخصص در مراکز سطح دو به میان‌افزار مدیریت نوبت وزارت بهداشت، و مشاهده نوبت‌های ارجاعی توسط مراکز سطح دو می‌شود.

ارزیابی‌های انجام‌شده در این بازدید میدانی، زمینه‌ساز شناسایی نقاط قوت و چالش‌های موجود و اتخاذ تصمیمات مشترک برای بهبود فرآیندها و افزایش کارایی نظام ارجاع و پزشکی خانواده در کشور خواهد بود.