رفتن به محتوای اصلی
x

همایش مدیران آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور

H
راس ساعت 8 صبح روز یکشنبه 12 ام تیر ماه سال جاری، دکتر مجید جنگی سرپرست مدیریت  آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه در همایش مدیران آمار و فناوری اطلاعات دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان های تابعه، که با حضور دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر بهروز رحیمی معاون محترم توسعه وزارت بهداشت، دکتر امین بیگلرخانی مدیر محترم آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، مدیران ارشد وزارتخانه و مدیران ICTS دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور با محوریت تحقق دولت الکترونیک و با دستور کار نظام جامع سلامت الکترونیک (تکالیف و مسئولیت ها)، امنیت اطلاعات، ساماندهی سامانه‌ها و... در وزارتخانه برگزار می گردید حضور بهم رساندند.

در همایش ضمن تقدیر از شهداء مدافع سلامت در دوران همه گیری ویروس کرونا و عهد و پیمان بستن با آرمانهای شهداء راه خدمت سلامت به اهم موارد مربوط به حوزه فناوری اطلاعات نیز پرداخته شد .

V

دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن تشکر از مدعوین حاضر در جلسه و اشاره به پیشرفت دنیای فناوری اطلاعات و حوزه نرم افزارهای هوشمند در جهان، اظهار داشتند، در حالی که دنیا در جهش نرم افزاری و سخت افزاری به سر می برد و به صورت لحظه‌ای ابزار ها و تکنیک‌های جدیدی در این حوزه به بازار عرضه میگردد، دانشگاه‌های ما می بایست از تمام ظرفیت های فناورانه خود استفاده و آنها را به روزرسانی نمایند.
وی افزود: مگارایانه ها و هوش‌ مصنوعی امروز در دنیا پیشرفت های گسترده‌ای داشته‌ و ما باید در این حوزه صاحب ابتکار و نوآوری باشیم تا خدمات نظام سلامت با حداکثر سرعت و با الگوی دسترسی عادلانه هوشمند به مردم ارائه شود.
ایشان با بیان اینکه موتور محرکه همه فعالیت ها IT  می باشد افزودند یکی از شاخص های ارزیابی رؤسای دانشگاهها، پیشرفت در فناوری اطلاعات می باشد و تصریح کردند:حرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات باید یکپارچه و هم افزا باشد و همه، بالاخص دانشگاه‌های علوم پزشکی در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت یک رویکرد منسجم و همه جانبه را اتخاذ نمایند.
 به عبارتی باید به سمت برقراری یک نظام یکپارچه اطلاعات در کشور حرکت کنیم؛ بنابراین باید همگونی و هماهنگی بر عرصه فناوری اطلاعات حاکم شود.
دکتر عین‌اللهی به نقش فناوری اطلاعات در حوزه نظارت و ارزیابی نیز اشاره و اظهار کردند: به راحتی می‌توان با نرم افزارهای پیشرفته، نظارت و ارزیابی را هوشمند نمود.

نسخه‌نویسی الکترونیک، زمینه ساز افزایش بهره وری:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، با اشاره به تحقق برنامه نسخه نویسی الکترونیک، گفت: نسخه نویسی الکترونیکی نشان داد که می‌توان هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش داد.

وی،بر ضرورت هوشمندسازی درمان تاکید و بیان کرد: باید در بحث هوشمند سازی سیستم‌ها در بخش درمان، اهتمام ویژه صورت گیرد؛ چراکه هوشمندسازی از بروز بسیاری از خطاهای پزشکی نیز جلوگیری می‌کند.
ایشان در زمینه اهمیت یکپارچه‌سازی اطلاعات، خاطر نشان کردند: اولین شرط موفقیت یک پژوهش، جامعیت، دقت، صحت و به روزرسانی اطلاعات و داده هاست و در دسترس بودن چنین اطلاعاتی، کیفیت سیاستگذاری و تصمیم گیری در نظام سلامت را ارتقا خواهد داد.

و در ادامه پیشنهاد کردند با توجه به گستردگی و حجم کاربرد فناوری اطلاعات در نظام سلامت، برای حمایت از طرح‌های خوب در این زمینه، ‌یک جشنواره سالانه همانند جشنواره‌های فارابی، خوارزمی و رازی برگزار شود و از پژوهش‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های برتر حوزه فناوری اطلاعات، قدردانی نیز به عمل آید.

سیاست وزارت بهداشت یکپارچه سازی، هدفمندسازی و توسعه سامانه های این وزارت است.

دکتر امین بیگلرخانی مدیر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های اصلی و اساسی ما اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور است گفت: اولویت ما در وزارت بهداشت توسعه و تکمیل پروژه نسخه‌نویسی الکترونیک است که بارها عنوان کردیم که اجرای آن چندین حسن دارد که در وهله اول به نفع مردم و بعد از آن به نفع سیستم بهداشت و درمان کشور خواهد بود.

وی در ادامه افزود: به‌موازات توسعه و تکمیل نسخه‌نویسی الکترونیک، پروژه پرونده الکترونیک سلامت نیز برای مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است که با جدیت آن را دنبال خواهیم کرد.
دکتر بیگلرخانی با بیان این‌که طبق توافق انجام‌شده پنل های بیمه‌ها در نسخه‌نویسی آنلاین به‌صورت یکپارچه عمل خواهند کرد، گفت: پزشکان ما مشکلاتی در خصوص ثبت نسخه بیمار در پنل های مختلف بیمه‌ای داشتند که با رایزنی‌های صورت گرفته تصمیم بر این شد که پنل یکپارچه‌ای در طرح نسخه‌نویسی الکترونیک از سوی وزارت بهداشت ارائه شود و به همه پنل های بیمه‌ای متصل باشد. با این اقدام همه بیمه‌ها به پلتفرم نسخه‌نویسی الکترونیک وزارت بهداشت متصل می‌شوند و پزشکان نیز به زحمت نخواهند افتاد که نسخه هر بیمار را در پنل بیمه‌ای جداگانه‌ای ثبت کنند بلکه بیمار با هر بیمه‌ای که باشد نسخه وی ثبت خواهد شد و تحت پوشش بیمه طرف قرارداد خود، قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با تأکید بر این‌ که باید طوری تصمیم می‌گرفتیم که امنیت اطلاعات مردم در پنل های بیمه‌ای مختلف محفوظ باشد گفت: بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت از بستر امنیت اطلاعاتی برخوردار هستند اما باقی سازمان‌های بیمه‌گر در این حوزه با چالش‌هایی روبرو بودند. بر همین اساس تصمیمی در وزارت بهداشت اتخاذ شد که بجز دو سازمان بیمه‌گر مذکور باقی سازمان‌های بیمه‌گر از پروتکل‌ها و استانداردهای تدوین‌ شده وزارت بهداشت گذر کنند و بعد از آن ما مجوز فعالیت در فضای نسخه‌نویسی الکترونیک را به آنان خواهیم داد. 
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای بیماران بسیار حائز اهمیت است، گفت: از مهم‌ترین نقاط قوتی که پرونده الکترونیک سلامت برای بیماران ما در مراکز بهداشتی و درمانی دارد این است که تاریخچه مراجعات، بیماری و نوع داروهای مصرف‌شده در آن قرار می‌گیرد و خطاهای پزشکی در تشخیص به حداقل خواهد رسید.
دکتر بیگلرخانی با تأکید بر یکپارچه‌سازی سامانه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد: در تلاش هستیم کلیه سامانه‌های وزارت بهداشت را به هم متصل کنیم تا همه حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان از نظر اطلاعاتی و آماری یکپارچه شوند و ارائه خدمت به مردم در بهترین شرایط خود قرار گیرد. وی در ادامه بیان کرد: دیگر هیچ سامانه‌ای در مجموعه وزارت بهداشت طراحی نخواهد شد و در شرایط فعلی ساماندهی و هدفمندسازی سامانه‌های کنونی در اولویت کاری وزارت قرار دارد.

در این همایش همچنین به ریز پروژه هایی چون امضاء الکترونیک، فرایند استحقاق سنجی، اصالت دارویی و بحث کدینگ دارو و تجهیزات اشاره شد.
و نیز پیوستن به درگاه یکپارچه اطلاعات توسط بیمه ها از امور بسیار مهم نام برده شد.
در ادامه دکتر بیگلرخانی، مدیر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ضمن تشکر و قدردانی از تمامی همکاران حوزه بهداشت در دوران اپیدمی بیماری کرونا اظهار داشتند: اولویت اصلی وزارت بهداشت مدیریت کرونا بوده و افزودند تأمین زیر ساخت جریان داده را آغاز نمودند و همچنین از تشکیل کمیته راهبردی فناوری اطلاعات از ماههای گذشته خبر دادند.

ایشان در خصوص مانیتورینگ نیز تصریح کردند برای بهبود وضعیت، مسیر طولانی را در پیش داریم اما داشبوردها تدوین شده و در حال تکمیل هستند.

و همچنین به پایداری دیتاس نسبت به گذشته اشاره نمودند.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در زمینه فرایند نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی نیز به تأمین زیر ساخت های فنی نرم افزاری و سخت افزاری اشاره و افزودند بودجه لازم برای این کار فراهم شده است .
تدوین آیین نامه و ابلاغ آنها که قابلیت اجرایی داشته باشد نیز از مواردی دیگری بود که در این همایش به آن اشاره شد.
دکتر جوانمرد رئیس مرکز تحول اداری و دکتر بهمنی معاون منابع انسانی ضمن ارائه عملکرد آن حوزه در خصوص فناوری اطلاعات به سوالات مدیران در خصوص ساختار تشکیلاتی و موارد مرتبط پاسخ دادند.

N
در خاتمه هر یک از نمایندگان منتخب دانشگاه ها به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود نیز پرداختند .