۹۲ درصد مردم اصفهان دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند

  • ش, ۱۳۹۸/۰۴/۰۸ - ۱۳:۲۳

مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه و مدیر اجرایی پرونده الکترونیک سلامت در اصفهان گفت: بالغ بر ۴.۳ میلیون نفر از مردم اصفهان عضو سامانه سیب شدند که معادل ۹۲ درصد از جمعیت استان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار وبدا، دکتر ناصر قدیری در ارتباط با آخرین اطلاعات به دست آمده از اجرای پرونده الکترونیک سلامت در استان اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر تمامی بیمارستان های دولتی اصفهان که بالغ بر ۳۷ بیمارستان است تحت پوشش سامانه سپاس یعنی سامانه پرونده الکترونیک سلامت است.
وی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت در دو بخش بهداشت و درمان به اجرا درآمده است، ادامه داد: در بخش سلامت که شامل حوزه بهداشت و پیشگیری است مردم با همراه داشتن کدملی به نزدیکترین واحد ارائه خدمت محل سکونت خود مراجعه کرده و با ارائه اطلاعات فردی خود و افراد تحت پوشش در خانوار نسبت به ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای خود و سایر اعضای خانوارش اقدام کنند که پس از تشکیل پرونده، فرد خدمات مربوط به گروه سنی و یا شرایط خاص خود (مثلا بارداری) را از فرد یا افراد ارائه دهنده خدمت دریافت نموده و تاریخ مراجعه بعدی به وی اعلام می شود، علاوه براین بلافاصله بعد از دریافت و ثبت خدمات پیامکی مبنی بر نظرسنجی رضایت یا عدم رضایت از خدمات به فرد مراجعه کننده ارسال شده و وی میتواند نظر خود را در این مورد از طریق ارسال پاسخ به پیامک مذکور به وزارت بهداشت و مدیران استانی حوزه سلامت اعلام نماید.
مدیرآمار و فناوری اطلاعات دانشگاه بیان داشت: در بخش دوم که مرتبط با سوابق درمانی فرد است، در صورت مراجعه فرد به هر یک از مراکز دولتی، سوابق فرد اعم از آزمایشها و اعمال جراحی و سایر اقدامات درمانیِ انجام شده به طور خودکار در سامانه دیگری به نام سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس) ثبت می شود.
وی با بیان اینکه افرادی که عضو سامانه سیب و سپاس باشند در مواقع لازم براساس چک لیستهایی که از فرد در اختیار معاونت بهداشت و درمان قرار دارد، اقدامات و نظارتهای لازم برای سلامت فرد انجام می شود، اضافه کرد: به منظور اتصال بیمارستانهای خصوصی به سامانه سپاس در حال پیگیری هستیم که بعضی از آنها شرایط و استانداردهای لازم برای اتصال را فراهم نموده و وصل شده اند.
مدیر اجرایی پرونده الکترونیک سلامت با اشاره به اینکه هم اکنون بیمه سلامت به این سامانه متصل شده است، گفت: استان اصفهان به عنوان اولین استان در کشور اقدام به  تبادل اسناد بین بیمارستان با بیمه از طریق سپاس و سامانه تبادل الکترونیکی اسناد میکند.
دکتر قدیری گفت: الکترونیکی شدن فرآیندهای ارائه خدمات سلامت به مردم، مزایای بسیاری دارد که میتوان گفت سالیانه تعداد زیادی فرم های پرونده فرد و خانوار، فرمهای آماری، فرمهای سرشماری، دفاتر ثبت اطلاعات و ... در حوزه بهداشت، چاپ و تکثیر و در کل استان توزیع میشد که با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، چاپ این موارد پایان یافت و بدین ترتیب در هزینه های بسیار بالای مربوط به چاپ، تکثیر و توزیع آنها صرفه جویی به عمل آمد.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: با توجه به ایجاد امکان نظارت و کنترل از راه دور بر کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده برای جمعیت تحت پوشش، بخش زیادی از هزینه های مربوط به نظارت های حضوری صرفه جویی می شود.
وی ادامه داد: همچنین بخش زیادی از هزینه های مربوط به اجرای طرحهای تحقیقاتی با توجه به امکان استخراج اطلاعات از سامانه، صرفه جویی شده و اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران از طریق سامانه استخراج می گردد.
دکتر قدیری اظهار داشت: با توجه به ثبت اطلاعات جمعیتی دقیق و به روز در سامانه، نیاز به آمارگیری جمعیتی پایان سال نبوده و برنامه آمارگیری جمعیتی پایان سال که هرساله حدود ۲ ماه از وقت نیروهای محیطی را به خود اختصاص میداد از برنامه های آنها حذف و به این شکل در هزینه های هنگفت پیدا و پنهان این برنامه نیز صرفه جویی به عمل آمد.
وی کاهش خطاهای پزشکی را از دیگر مزایا خواند و گفت: بالغ بر ۸۵ درصد از مردم اصفهان حداقل یکبار از سامانه سیب خدمات بهداشت را دریافت کرده اند.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه گفت:  شهروندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لیست، آدرس و تلفن واحدهای ارائه خدمت و هم چنین پرونده الکترونیک سلامت، به سایت معاونت بهداشتی به آدرس Phc.mui.ac.ir مراجعه نمایند.

 

کمبود زیر ساخت های قوی ارتباطی چالش اصلی اجرای پرونده الکترونیک سلامت است
مدیرآمار و فناوری اطلاعات دانشگاه گفت: کمبود جدی بودجه به خصوص در شرایط فعلی تحریم، تعدد سامانه‌هایی که بخشهای مختلف داده‌های پرونده را باید تامین کنند و تغییر آنها دشوار و هزینه بر است، کمبود زیرساختهای قوی ارتباطی و سخت افزاری، چالشهای فرهنگ سازی چه در بین مردم و چه متخصصین از مهمترین چالش های پیش روی پرونده الکترونیک سلامت است.
دکتر ناصر قدیری در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه پرونده الکترونیک سلامت اظهار داشت: پرونده الکترونیک سلامت در همه جای دنیا کاری مهم و سنگین و طولانی است.
وی بیان داشت: در حال حاضر بالغ بر ۳۶۸ هزار و ۲۴۸ کودک معادل ۶۷.۱۵ درصد، ۸۲۹ هزار و ۴۳ نوجوان بالغ بر ۷۵.۵۹ درصد، ۶۹۸ هزار و ۳۰۷ جوان معادل ۴۷.۳۹درصد و ۱ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۲۱۷ میانسال معادل ۶۸.۲۵ درصد و ۴۶۷ هزار و ۳۴۲ سالمند معادل ۳۷.۸۵ درصد از جمعیت استان اصفهان تحت پوشش پرونده الکترونیک سلامت هستند.
مدیر اجرایی پرونده الکترونیک سلامت تصریح کرد:  از دستاوردهای اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت میتوان به ثبت اطلاعات  بخش عمده ای از جمعیت استان اشاره کرد که تعامل آنها با وزارت بهداشت برقرار شده و اقدامات لازم در مقاطع معین به هر فرد اعلام می شود.
وی بیان داشت: نقش این امر در پیشگیری از بیماریها و عوارض آنها به خصوص بیماریهای غیرواگیر ولی خطرناک مانند پرفشاری خون و دیابت و سرطان بسیار مهم است.
دکتر قدیری اضافه کرد: اخیرا بسیج ملی فشار خون در سراسر کشور با همین هدف انجام شد و بسیاری از افرادی که مراجعه کردند و به رایگان معاینه شدند، از بیماری فشار خون خود مطلع نبودند که اکنون با مراقبتهای لازم از ابتلای آنها به بیماریهای خطرناک تر پیشگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: در بخش درمان نیز دقت کارهای درمانی بالاتر رفته و صرفه جویی در هزینه ها نیز شروع شده که میتواند در مجموع به نفع فرد و به نفع نظام سلامت باشد تا بودجه های بسیار محدود کشور در این حوزه بهتر صرف شود.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اطلاعات پرونده سلامت فرد صورت مداوم و با گذشت زمان به شکل الکترونیکی ذخیره می‌گردد و در صورت نیاز، بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص تمام یا بخشی از آن به سرعت در دسترس افراد مجاز اعم از مراقبین سلامت و پزشکان و بیمارستانهایی که فرد مراجعه نماید قرار خواهد گرفت.
وی افزود: این طرح در ماههای اخیر با جدیت بیشتری در سطح وزارت دنبال می شود و طبق شیوه نامه ارسالی وزارت، در هر دانشگاه ستاد اجرایی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است که ریاست آن بر عهده خانم دکتر چنگیز رئیس دانشگاه و مدیر اجرایی پروژه نیز مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه است.
دکتر قدیری تصریح کرد: مدیریتهای فناوری اطلاعات دانشگاه ها به طور مستمر، هم با مدیریت فناوری اطلاعات وزارت تعامل دارند و هم با معاونتهای مرتبط دانشگاه بخصوص معاونتهای درمان، بهداشت و غذا و دارو که با توجه به تعدد سامانه ها و فرآیندها، بتوانیم بطور تدریجی به سمت پیاده سازی و بهینه سازی پرونده پیش برویم.
وی اعلام کرد: علاوه بر آن دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مسئولیت هدایت دانشگاههای چند استان دیگر شامل یزد و کرمان و چهارمحال و بختیاری را نیز بعهده دارد و بطور مستمر بر روال اجرای پروژه های مرتبط با پرونده الکترونیک سلامت آنها نظارت دارد.
وی اظهار داشت: امسال محورهای مختلفی از جمله تکمیل و بهینه سازی ارسال پرونده های الکترونیک به سپاس، توسعه و استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده در دستور کار قرار دارد.
دکتر قدیری گفت: نظام ارجاع در واقع از نظر سامانه ای معادل با اتصال سامانه سیب به سامانه های درمان و سپاس انجام میشود و زمانی که فرد به مرکزی در حوزه بهداشت مراجعه کند و پزشک تشخیص دهد نیاز به درمان یک بیماری دارد، او را از طریق سامانه و نظام ارجاع به سطح بالاتر در یکی از مراکز درمانی که تخصص پزشکی مورد نظر را داشته باشند ارجاع می دهد و این کار به صورت منظم و برنامه ریزی شده و طبق نقشه ای به نام نقشه ارجاع صورت می گیرد، طوری که فرد بتواند بدون نیاز به طی کردن مسیر طولانی، به نزدیکترین مرکز درمانی که تخصص لازم را داشته باشند مراجعه نماید.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه گفت: پس از مراجعه فرد و اقدامات درمانی نیز باید نتیجه اقدامات در سامانه ثبت شود که به آن فیدبک یا بازخوراند گفته می شود و این هم فاز دیگری از پروژه بزرگ نظام ارجاع است.
وی گفت: با توجه به پیچیدگی این کار و سامانه های متعددی که در هر کشور باید با سامانه های مرکزی متصل شوند و فرآیندهایی که باید در مراکز بهداشتی و درمانی تعریف شوند یا اصلاح شوند، هر کشوری متناسب با شرایط خود از نظر زیرساختی و بودجه ای و شرایط دیگر، به سطوحی از پیاده سازی این ساختار رسیده است.
مدیر اجرایی پرونده الکترونیک سلامت گفت: انگلستان جزو کشورهایی است که تا سطوح بالایی این طرح پیاده سازی شده و اطلاعات بیماران نیز جزو داده های مهم کشور به حساب می آید که سالها و دهه ها اطلاعات تک تک بیماران را به دقت جمع آوری و حفظ و نگهداری می کنند و تصمیم گیریها و برنامه ریزیها را براساس آن انجام می دهند و در کشور آمریکا در دوران اوباما بودجه های بیشتری به طرحهای سلامت اختصاص داده شده بود که روی پرونده الکترونیک و افزایش پوشش جمعیتی آن پیشرفتهایی در آن مقطع داشتند و در دوران ترامپ بودجه ها و طرحهای این بخش ظاهرا کاهش یافته است.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه گفت: کشور استرالیا در سال ۲۰۱۷ یک برنامه دوساله با بودجه حدود ۳۷۰ میلیون دلاری تعریف کرده است که نهایتا هر استرالیایی بتواند یک My Health Record که معادل با همین پرونده الکترونیک سلامت است را داشته باشد.